24-12 2 weken verder. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu 24-12 2 weken verder. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu

24-12 2 weken verder.

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

24 December 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag Allemaal!

Het is zaterdag ochtend en hier nou zo'n 24 graden met een harde wind die Nederland toch al code oranje zou laten afgeven. De spulletjes vliegen hier letterlijk in het rond en we moeten alles maar goed afgesloten houden om niet weg te waaien.

Afgelopen week was op vrijdag de vakantie begonnen en daardoor hadden wij deze week deels ook wat meer vakantie. Dus ideale gelegenheid om de buurt is wat af te speuren.

Zo ben ik van de week naar Monkeyland geweest en Jukani dat is een park iets verderop. De rit hier naar toe duurde alleen al 2.5 uur en dan moest ik ook nog terug. De trip heb ik samen met een ander meisje gemaakt wat ook in het huis verblijft en hier nog niet zo lang was dus dit ook nog niet gezien had.
Monkeyland is een beetje hetzelfde als de apenheul de apen rennen rond je, op je, naast je, en proberen vooral je camera's en brillen te stelen. Dit was dan een guided tour van 1 uur en toen zijn we doorgereden naar Jukani wat een kleinschalige dierentuin is maar dan voor allemaal leeuwen, poema's panters etc. het was erg mooi om te zien allemaal.

De rit er naar toe was van zichzelf al mooi, het is een route die loopt naar Kaapstad toe en onderweg kom je van alles tegen maar de bergen en het uitzicht wat telkens zo extreem veranderd is gewoon weg prachtig om te zien.
Het rijden heeft wel weer wat meer humor, wat ik overigens wel aardig onder de knie heb nou... De snelweg bestaat uit 2 banen heen en weer, je mag er 120 dus rijdt altijd vlak langs elkaar. Dan heb je de vluchtstrook nog aan je linkse kant. Als mensen je willen inhalen ga je dus gewoon op de vluchtstrook rijden laat je ze voorbij. Zij zetten hun gevarenlichten aan
en jij seint een keer. zo zeggen zij dankjewel en jij zegt dan alstublieft. Erg leuk om te doen, het verkeer wordt zo een stuk socialer. Zouden ze in Nederland ook eens wat meer moeten proberen! Iedereen zwaait overigens ook altijd naar elkaar en is vaak te beleefd in voorrang verlenen. Als iemand niet aan de kant gaat op de vluchtstrook kan je beter gewoon wachten, je ziet mensen wel eens inhalen op stukken wat het dan ook wel mag maar als 2 auto's naar elkaar toe rijden met 120 km per uur dan ben je toch sneller dichterbij dan je denkt.
Het was in ieder geval wel een mooi dagje waar ik veel gezien heb.

Van de week ook nog naar project geweest, waar we door de vakantie besloten om maar alle kinderen tegelijkertijd te gaan entertainen. Het is bizar hoe snel de kinderen zich een soort van aan je hechten. Het is gewoon echt hart brekend om de verhalen achter de kinderen te horen en echt de bizarre dingen die zij al mee gemaakt hebben op zo'n jonge leeftijd. Er is daar vrijwel geen aandacht voor ze en zijn eigenlijk aan hun eigen lot overgelaten.

Op het moment dat ze doorhebben dat jij daar dan ook bent om iets voor ze betekenen klemmen ze zich ook meteen aan je vast. Op de momenten dat je weggaat is de vraag wanneer kom je terug het belangrijkste wat ze kunnen stellen. Bij sommige zie je de pijn ook gewoon echt in hun ogen en dat er dan geluk of blijdschap in komt staan en je ze wat vertier kan verzorgen is dan ook erg leuk om te doen. Het lastige is nog wel dat de kinderen nog steeds geen grenzen of regels kennen, dus ondanks dat ze eigenlijk gewoon aandacht willen vragen ze dat ook heel vaak op een negatieve manier en om dat te negeren en juist het positieve te benaderen valt ook niet altijd mee. Uiteindelijk wil je gewoon iedereen een fijne tijd bezorgen. Als je niets weet voor een spelletje is er zitten al genoeg, ze komen op je zitten aan je hangen klimmen op je. Er zijn is soms gewoon al genoeg.

Verder heb ik het wel goed naar mijn zin hoor! Het is hier lekker weer, de contactengroep groeit steeds verder en we krijgen het langzamerhand al wat drukker.

Deze week ook nog een surfles genomen op Jeffreysbay. Dit strand is het 2e beste strand van wereld om te surfen en dit om zijn grote golven.
Dit was wel een erg leuke dag en een leuke sport om te leren. Na 2 uurtjes oefenen lukt het dan ook al om te staan op een golf en lekker naar voren te glijden over het water.

Deze week al wel afscheid moeten nemen van 6 vrijwilligers die weer richting Nederland gingen om daar kerst te vieren en hier ook wel klaar waren.

We zijn nu nog met z'n drieën over maar in januari komen er al weer nieuwe mensen dus het is maar tijdelijk met zo weinig mensen. De feestdagen worden hier veelal gevierd met mensen van de organisatie qua eten enzovoort en als we daarna zelf nog iets willen doen zijn we daar altijd vrij in.

Het volgende verslag is waarschijnlijk na oud en nieuw

Ik wens iedereen in Nederland alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuw jaar!

Matthijs

• 24 December 2016 - 13:16

Arne:

In je vrije tijd surfen? Ik ben jaloers!
    Die snelwegverhalen zijn herkenbaar! ;)
    Ook al kraampjes of koeien midden op de weg gezien?
    Take care!

• 25 December 2016 - 12:32

Hanneke:

Hé Matthijs,

Wat leuk om wat je van je ervaringen te lezen..
    aan het begin van je grote avontuur en toch al zoveel gezien nu!
    Zo leuk dat er ook echt heel veel dingen herkenbaar zijn...
    Geniet er lekker van!
    En ook als in de lege momenten misschien je gedachten wel een extra keertje uitgaan naar Nederland, nu met de feestdagen enzo.. er komt een tijd dat je ze weer ziet.
    En je ervaringen in Afrika neemt niemand je meer af! :)

Ben benieuwd naar de rest van je verhalen!

Groetjes Hanneke

• 04 Januari 2017 - 12:29

Helene:

Hoi Matthijs leuk om je verslag te lezen. Weet wensen je een heel mooi gezegend nieuw jaar toe. Hartelijke groeten van Anton en Helene

• 14 Januari 2017 - 14:12

Bert En Hannie Van Ballegooijen:

hoi matthijs.hoe gaat het met jou.hier nat en guur weer ,sneeuw en regen,verders gaat het goed bij ons in gameren.maar hoe is het bij jou..zo te horen gaat het goed ,heb je al goede kontakten ,met een ieder,ver velen doe je zeker niet,,nog de beste wensen in het nieuwe jaar 2017,,ook de groetjes van hannie,,je verslagen zijn mooi..nou matthijs ik mail wel weer ,,hartelijke groet van ons ,,uit het sneeuw werig gameren