Einde in zicht! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu Einde in zicht! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu

Einde in zicht!

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

26 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie weer de moeite nemen om mijn blogje te lezen.

Het is een aardige tijd geleden dat ik een stukje heb getypt en er is in de tussentijd weer van alles gebeurd!

In de laatste 2 maanden heb ik me weer lekker kunnen inspannen op Vistarus. Het werkt lijkt hier nooit tot een einde te komen en dat zal eigenlijk ook wel nooit echt gebeuren. Het is dan ook wel hoe langer ik hier zit hoe meer werk er te zien valt en hoe meer werk eigenlijk ook gewoon automatisch op me afkomt. Omdat het einde nu toch al in zicht begint te komen ben ik maar begonnen met dossiers aan te maken om ervoor te zorgen dat alle informatie die in mijn hoofd niet zomaar verloren gaat. En dat als er nieuwe studenten of vrijwilligers komen eigenlijk verder kunnen gaan met waar wij als huidige groep nou zijn gebleven. De kinderen zien het alleen ook al in de buurt komen dat ik bijna weg ga en dat doet eigenlijk aan beide kanten pijn. De laatste tijd ontvang ik veel meer tekeningen en lieve tekstjes of woorden dan voorheen en vragen ze toch vrij vaak wanneer ik nou weg ga. Dit geeft wel een dubbel gevoel, in een jaar tijd zoveel met ze op kunnen bouwen zoveel gedragsveranderingen gezien en de meeste zeker in de positieve zin van het woord. Het is eigenlijk onvoorstelbaar hoe veel je eigenlijk toch klaarspeelt en ook al heb ik echt wel eens momenten gehad van wat doe ik nou eigenlijk helemaal in mijn eentje? Dan komt er toch weer een kind wat even de bevestiging geeft dat ik hier wel degelijk veel heb kunnen betekenen. Verder zijn we nu inmiddels met een flink groot team. Ik werk nu samen met 6 social worker studenten, 2 lokale 2 Belgen en 2 Nederlanders. Doordat het team zo groot is komt er meer ruimte om juist de 1 op 1 beter aan te pakken en wat meer doelen te stellen op individueel belang dan voorheen vaak het groepsbelang. Met dit team zijn we ook begonnen met een soort 'leiderschapscursus' voor de tieners tot 21 jaar. Hier zit eigenlijk een heel idee achter om de structuur in de organisatie en het sociale dynamiek wat te veranderen maar dat is een lang termijn doel waar ik waarschijnlijk geen deel meer van zal uitmaken. Nou leren we jongeren bijvoorbeeld veel over planning, organisatie, communicatie, autoriteit, leiderschapsstijlen en nog veel meer dingen die hier bij komen kijken. Dit wordt goed bezocht en de jongeren hebben ook zichtbaar naar hun zin omdat er nu ook juist wat meer aandacht voor hen is.

Naast Vistarus ben ik nog steeds druk ook voor ready4life. Ik rijd wekelijks naar verschillende scholen om op veldbezoek te gaan bij de vele studenten die ready4life op het moment heeft. Dit dan ook vooral om een extra steuntje in de rug te geven mocht dit nodig zijn en voornamelijk proberen om toch een zo mooi mogelijk resultaat neer te zetten op de scholen. Hier hoor ik ook echt mooie verhalen over wat iedereen bereikt en wat ze nog willen bereiken. Zo levert iedereen die hier op het moment is ook wel zijn bijdrage en dat is echt mooi om te zien en dat valt niet echt in tekst uit te drukken. ( je zou het eigenlijk gewoon zelf moeten zien ) Maar ik heb hier wel met meerdere toppers te maken en de sfeer in het huis is ook prima ondanks dat ik nu met 12 vrouwen in 1 huis woon. Ja 12 ja. Dit is vaak gewoon lachen gieren en brullen dus dat ga ik ook wel weer missen als ik terug ben in Nederland waar ik weer veel meer privacy en stilte om me heen zal hebben.

Het is nog ander halve maand en ik moet toch wel eerlijk bekennen dat het allemaal erg dubbel is. Ik heb hier zoveel mooie dingen mogen meemaken en zoveel mooie mensen mogen ontmoeten dat de gedachte aan afscheid alleen al me toch wat verdrietig kan maken. Maar dat let me niet om er nu nog het beste van te maken en er vol op van te genieten. Aan de andere kant heb ik ook wel weer zin om mijn familie en vrienden allemaal weer te zien. Ome Matthijs is toch alweer 2 keer oom geworden in Zuid-Afrika en heeft die kleine rakkers nog niet in zijn handen gehad dus dat ook wel iets waar ik echt naar uit kijk!

Maar tot zover weer even een berichtje van uit Zuid-Afrika.

Nog vragen of wil je wat meer weten?:
mvdbogerd@hotmail.nl

Tot de volgende en waarschijnlijk laatste blog!

  • 26 Oktober 2017 - 22:18

    Mirjam:

    Mooi werk dat je daar doet zeg! Nog een goede tijd toegewenst deze laatste weken! Groetjes Mirjam

  • 03 December 2017 - 17:16

    Anja:

    Hoi Mathijs, Super om te lezen wat je daar allemaal hebt gedaan en nu nog doet. Het is te zien dat je om de kinderen en mensen daar geeft! Voor de laatste paar weken nog Gods zegen toegewenst! groetjes, Anja en Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2017

Einde in zicht!

23 Juli 2017

Aan het hart.

03 Juni 2017

Winterjas in Zuid-Afrika .....

21 April 2017

April

24 Maart 2017

Maart
Matthijs

Actief sinds 01 Nov. 2016
Verslag gelezen: 1478
Totaal aantal bezoekers 17698

Voorgaande reizen:

08 December 2016 - 20 December 2017

Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Landen bezocht: