21 januari - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu 21 januari - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu

21 januari

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

21 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag allemaal!

Iedereen bedankt voor de lieve en leuke berichtjes die ik krijg, ik vind het erg leuk om wat van jullie te horen. Als je een vraag of iets hebt mail me gerust hoor!

Wat kan de tijd vliegen zeg! De afgelopen weken heb ik weer fantastische dingen mogen ervaren en mogen doen. Het is ondertussen 21 januari ik zit hier nou ander halve maand maar voor mijn gevoel is het al veel langer. Dan wel op de positieve manier uiteraard, de stad heb ik ondertussen aardig leren kennen dus om van a naar b te gaan is allemaal een eitje geworden het links rijden is nou zo erg gewend dat als we een film kijken dat ik telkens weer even raar op kijk als het stuur aan de linkse kant zit, wat ik in Nederland eigenlijk altijd had als ik een film keek die in Engeland was opgenomen. Maar goed afgezien daarvan is het wel fijn om hier nou gewoon mijn draai gevonden te hebben dat zorgt er namelijk ook wel voor dat je zelf veel makkelijker je weg kan gaan en er niet telkens om hulp voor hoeft te vragen.

De culturen die dit land met zich mee draagt zijn wel echt heel erg bijzonder. Bijna iedereen die je hier spreekt is Christelijk al zijn ze dit niet dan zullen ze in ieder geval niet uitspreken dat ze het niet zijn maar, hoe dit geloof naast de normale dingen die bij de cultuur horen kan lopen vind ik nog steeds erg bijzonder. Zo mocht ik getuige zijn van iemand die terug kwam uit de ‘Bush’ dit is zo’n beetje het belangrijkste wat een man kan meemaken in zijn leven. Als hij 18 is wordt hij voor 6 weken naar het ‘bush’ gestuurd eigenlijk gewoon een heide. Daar moet hij samen met leeftijdsgenoten overleven met alleen maar een soort kleed wat ze aanhebben. Er zit nog een heel verhaal aan vast en daar zou ik echt nog 3 pagina’s over vol kunnen typen maar als hij dan terug komt dan is het dus 1 groot feest. Het valt te vergelijken met een bruiloft maar dan in Afrikaanse stijl. Het was diep in een van de town ships maar omdat we uitgenodigd en aangekondigd waren is het dan ook wel goed beveiligd voor ons dus dat is wel fijn. Het was in ieder geval een hele ervaring om mee te maken. Maar als je het fijne ervan hoort en dan bedenkt dat ze ze ook christelijk zijn kan het soms wel echt erg krom zijn.

De afgelopen weken ben ik nog steeds werkzaam gebleven op hetzelfde project waar ik eerder al was begonnen. Dit project loopt nu wel tot zijn einde aangezien de kids nu allemaal naar school moeten aangezien ze wel leerplicht hebben. Er is hier nog iemand van de organisatie die zich daar meer mee bezig houdt om een goed after school program neer te zetten. Ik zal voor 2 dagen in de week wel naar deze locatie blijven gaan maar dan is het voor een ander project. Dit gaat meer in de counseling worden voor drugs of ex verslaafden en het helpen van hun leven op de rit te krijgen. Maar daarover de volgende keer meer dit is nog niet helemaal concreet.

Verder ga ik vanaf volgende week beginnen met het werk op kantoor, Ready 4 life heeft vanuit de overheid de taak gekregen om een zwemles neer te zetten die landelijk kan worden gebruikt. Verdrinking is hier de nummer 1 oorzaak van kinderdoden. Deze taak hebben ze 2 jaar geleden gekregen en daar is een school in Nederland hard mee aan de slag gegaan die ook nog ieder jaar meerdere stagiaires sturen vanuit de sport opleiding die hier de kinderen dan zwemles komen geven en de life guards hier de juiste manieren proberen aan te leren om de kinderen weer zwemles te geven. Om dit alleen landelijk helemaal rond te krijgen en alles juist te formuleren en getoetst te hebben is er alleen ook veel papier werk nodig. Dit ga ik dan samen met 1 vrouw uit Oostenrijk doen. Hier krijgen we wel de nodige steun bij, het gaat veel logistiek worden maar is uit eindelijk wel echt leuk als je met een heel team gewoon een programma kan neerzetten in Zuid-Afrika waardoor iedereen goed zwemles kan krijgen.

Ook ga ik 1 dag in de week op kantoor werken om het personeel te ondersteunen, en dan voornamelijk de tak die naar Nederland communiceert. Binnen de organisatie zit maar 1 Nederlander en dat is onze CEO en die is vaak erg druk. Dus die heeft gevraagd of ik voornamelijk het contact wil gaan doen met de nieuwe stagiaires en vrijwilligers die van plan zijn om naar Port Elizabeth te komen. En dit dan ook allemaal goed in het systeem te registreren. En verder komt er nog wel veel administratie bij kijken.


Dus de vakantie is nu echt echt echt voorbij. Maar nu start alles echt goed op, wat wel fijn is. Het is wel echt wennen dat alles hier zo op zijn Afrikaans gaat, dan is de vakantie een week voorbij maar dan heb je eerst een week nodig om met al je collega’s bij te praten. Volgende week komt het werk wel weer. Althans bij veel bedrijven werkt het zo, of het werkt dus niet is maar net hoe je het bekijkt.


In ieder geval leuk dat je weer de tijd hebt genomen mijn blog te lezen en bedankt voor de steun die een ieder geeft op wat voor manier dan ook!

Matthijs

Ps. wat laat maar toch nog een Gelukkig 2017

  • 25 Januari 2017 - 09:04

    Bert En Hannie Van Ballegooijen:

    hoi matthijs fijn dat het goed gaat daar bij jou,we hopen dat je jou draai daar goed mag vinden ,maar jou kennende lukt dat wel,nog bedankt namens hannie voor de felicitatie,van haar verjaardag,,we blijven je volgen ..hartelijke groet van ons,,hannie en bert ,p/s zaterdag 28 januarie is er weer wintermarkt ,,ik zou daar gaan staan om tompoesjes te maken,maar maak ze zaterdag al vroeg allemaal thuis,,wamt mijn geliefde tante is overleden ,,en die word zaterdag morgen begraven,van daar,,maar er zijn wel tompoesjes,,,,groetjes bert,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2017

Einde in zicht!

23 Juli 2017

Aan het hart.

03 Juni 2017

Winterjas in Zuid-Afrika .....

21 April 2017

April

24 Maart 2017

Maart
Matthijs

Actief sinds 01 Nov. 2016
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 17694

Voorgaande reizen:

08 December 2016 - 20 December 2017

Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Landen bezocht: