April - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu April - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu

April

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

21 April 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Hallo allemaal!

Leuk dat jullie allemaal weer de tijd nemen om mijn blog te lezen. Het is weer een maandje geleden en ik realiseer dat ik eigenlijk te weinig online plaats om alles zelf bij te houden. Dus bij deze zal ik wat meer berichtjes gaan plaatsen die ook wat minder lang zijn waardoor het wat
makkelijker lezen is.

Ik ga ook wat meer foto’s online plaatsen zodat jullie een beter beeld hebben van waar ik nu eigenlijk allemaal mee bezig ben.
Je kan deze vinden op mijn facebook of instagram: https://www.facebook.com/matthijs.vdbogerd

De afgelopen maand ben ik weer druk bezig geweest. Van huiswerkbegeleiding naar de laatste opvoedingscursus. De laatste les in de opvoedingscursus was erg leuk om te doen. De ouders voor wie we het deden waren ook erg dankbaar en als je dan week bij week bij houd wat de vooruitgangen zijn die ze boeken. Maakt dat jezelf ook wel een beetje trots. Het is al om het al dan ook een geslaagde cursus geweest, ik vond het wel lastig om dit zelf in te zien aangezien je niet bij iedereen vooruitgang ziet. Maar dit hoort blijkbaar bij les geven, je probeert iedereen te helpen maar het slaat maar bij een bepaald gedeelte aan. Als er dan achteraf weer het verhaal komt van al had je maar 1 iemand geholpen dan was het toch al weer 1 iemand maakt dan ook altijd weer veel goed. ( het was er wel meer dan 1 hoor :) )

In het begin van April ben ik samen met een groep vrijwilligers naar Kaapstad toegegaan om de stad daar te gaan verkennen. Vanaf het moment dat ik in december ben aangekomen heb ik eigenlijk nog geen 1 week vrij gehad en de kinderen hadden vakantie dus wij ook. Kaapstad is wel een compleet andere wereld dan Port Elizabeth, het is er veel meer voor toeristen gemaakt en zo draait het daar ook heel de dag door. Het is daar wel een heel erg mooi uitzicht met alle bergen waar je door heen moet rijden.

Na de vakantie weer terug aan de bak, het opvoedings gedeelte is nu geëindigd en ik zou het wat rustiger krijgen dus het was weer eventjes opzoek naar een nieuwe uitdaging. Nou die hebben we gevonden.
Ready4life organiseert vaak expo’s op scholen. Dit zijn de voorlichtingsdagen voor studenten die of een profiel moeten kiezen of een vervolg studie. Nou hebben de kinderen in de townships hier totaal geen ambities. De ouders zijn vaak fabriek medewerkers of schoonmakers, als ze al werk hebben. Kinderen worden nooit getriggerd om echt iets met hun leven te doen. Daar zijn deze dagen voor, er komen verschillende intstanties van de regering en verschillende grote bedrijven om vervolgens de kinderen uit te leggen wat voor toekomst mogelijkheden ze zouden kunnen hebben en daarvoor wel naar school moeten blijven gaan aangezien er veel al afhaken voordat ze ook maar door kunnen gaan studeren.

Nou is de vraag aan mij geweest of ik dit op me wilde nemen en of ik er een evenement van wilde gaan maken. Dit houd dan in dat we het op 1 locatie gaan doen en dat alle scholen dan daar naartoe komen. Dit is een heel erg groot geregel en op het moment zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden maar mocht het doorgaan en mijn plan worden goedgekeurd dan zal ik er wel een heel verslagje aan wijden.

Afgelopen week was een beetje lastig, ik ben eigenlijk de hele week al ziek geweest en hier in bed liggen en niets doen dat doe je niet echt voor je plezier. Op het moment dat ik wat dacht op te knappen en weer wat kon gaan doen sloeg het eigenlijk 2 keer zo hard terug. Maar op dit moment voel ik mijzelf weer goed en hoop ik dat de gezonde lijn dan ook weer lekker vooruit kan gaan.

De winter komt er hier aan en dat begin je ’s avonds al te merken. De klokken van NL en Zuid-Afrika staan op dit moment gelijk dus er is geen tijds verschil meer. Alleen als ik soms met mensen in Nederland bel zie ik om half 9 nog licht en hier is het om half 7 al donker en kan het soms wel afkoelen tot 12 graden! Dan denk je 12 graden? Ja maar dat is echt koud als je alleen maar warme temperaturen gewend bent.

Het is hopen dat de winter ook wat meer regen met zich mee brengt aangezien we hier nog steeds aan een tekort zitten.

Dit was het dan weer voor vandaag, tot de volgende keer!

Mocht je nou meer informatie willlen over mijn verblijf of wil je meer informatie en verslagen lezen? Mail dan eventjes naar mvdbogerd@hotmail.nl
Daarin heb ik een maillijst met mensen die wat vaker uptodate worden gehouden.

Tot de volgende,
Matthijs

  • 21 April 2017 - 22:44

    Mirjam:

    Hoi Matthijs,

    Goed om te lezen dat je ouders (en hun kinderen!) hebt verder geholpen met je opvoedingscursus! Heel veel succes met je volgende uitdaging :),

    Groetjes, Mirjam

  • 24 April 2017 - 10:43

    Bert En Hannie Van Ballegooijen:

    hoi matthijs ,ik het zo lees gaat het goed met je,,je bent nog steeds vrolijk en op geruimd.volgens mij hou jij het daar wel uit,lijkt mij een mooi land en veel nartuur daar,eten en drinken is daar zeker anders dan bij ons,,.wij staan hier in gameren paardagen voor konings dag in gameren ,,met de gebruikelijke braderie.bij ons in de gratenbogerd,,lijkt mij wel gezellig ,maar het is hier koud ,en regen achtig,afgelopen zondag ,hebben we in bruchem de beroepen predikant als voor ganger gehad ,,wij zijn met van zetten verwend,we moesten aan deze dominee ,persoonlijk ik ,wel wennen.maar van een avond ,kun je het niet weten,,maar nu terug bij jou,,gaat het verder goed daar ,,nog geen heimwee naar bruchem en je vrienden,of vriendinnen.trouwens loopt daar niet een ware voor jou,,haha,, sorry dat ik nog de laatste tyd weinig gemailt heb ,,maar alle keren dacht ik .nu mailen,,maar dan kwam er weer niets van ,,nu zag ik jou oproep en mail..ik dacht nu eerst matthijs mailen,,ik maak van daag weer €75.00 naar je over .dat gun ik jou ,,met liefde en plezier ,,daar hebben we te veel lol in turda met jou gehad ,,dus wat dat betreft zit je nog in mijn hard,,jammer dat we geen kontakt meer hebben met turda,,ik had gehoopt met jullie pa en ma mee tekunnen ,mar ja ,,,,mathijs ik ga afsluiten ,,het ga je goed .we bidden en denken aan jou .hartelijke groet van mij ,en ook van hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2017

Einde in zicht!

23 Juli 2017

Aan het hart.

03 Juni 2017

Winterjas in Zuid-Afrika .....

21 April 2017

April

24 Maart 2017

Maart
Matthijs

Actief sinds 01 Nov. 2016
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 17708

Voorgaande reizen:

08 December 2016 - 20 December 2017

Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Landen bezocht: