Aangekomen en al, - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu Aangekomen en al, - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Matthijs Bogerd - WaarBenJij.nu

Aangekomen en al,

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

10 December 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag Allemaal!

Donderdag 8 december was het dan zover om 16:45 zou ik gaan vliegen maar vooraf eerst nog even wat gedronken met een afscheidsdelegatie waarop het moment volgde dat we toch echt afscheid moesten gaan nemen.

Vanuit Schiphol op weg naar Doha ( Qatar ) deze reis duurde 6 en een half uur. Ik zat in het vliegtuig naast een meisje uit Nederland die op vakantie ging naar Bali en heb vrijwel de hele reis zitten kletsen en de tijd was dan ook eigenlijk zo voorbij!

Aangekomen op Doha even wat drinken en naar de wc en weer op naar de volgende gate om in te checken voor de reis naar Johannesburg. Eenmaal dor de gate werd het duidelijk dat de reis een uur vertraagd was en dat kon ik eigenlijk niet zo goed gebruiken aangezien ik maar anderhalf uur overstap tijd had op Johannesburg. Uiteindelijk is dat toch allemaal goed gekomen want zodra ik op het vliegveld stond was er een meneer ( soort piccolo ) die mij al te graag de weg wees en mijn bagage en alles zou dragen.
Uit eindelijk was ik om 14:00 de dag erna geland in Port Elizabeth en mijn contact persoon stond al te wachten.

Nadat we ons zelf voor hadden gesteld zijn we direct een tour gaan maken door de stad onderweg legde hij mij verschillende dingen uit hoe om te gaan in het verkeer wanneer niet te stoppen en wanneer wel, aangezien ze in PE bijna op iedere kruising stopborden hebben staan en als je daar niet stopt je snel op de bon wordt geslingerd. Naar de verhouding zou je denken dat de boetes niet duur zijn maar een stopsein negeren kost je ook gewoon 100 euro. Dus dan maar gewoon stoppen ook al zie je al 3 minuten van te voren dat er niets aan komt.
We zijn naar mijn verblijf plaats gegaan waar ik kennis heb gemaakt met de "huismoeder" dit is een Zuid-Afrikaanse vrouw die bij ons in huis woont en eigenlijk altijd aanwezig is. Dit schijnt de beste beveiliging te zijn die er is aangezien er al vaker was ingebroken in de huizen toen ze nog geen vast iemand hadden die altijd aanwezig is.

Een gezellige vrouw ze liet me meteen het huis zien waar alles staat waar ik alles kan vinden en hoe ik mijzelf hier het komende jaar kan redden.
Voor nu slaap ik nog in het "grote huis" volgende maand verkas ik naar een klein appartement wat direct aan het huis staat maar waar je wel meer privacy hebt. Hier kunnen overigens ook 5 mensen slapen.
Het huis is groot en de tuin doet me een beetje denken aan Roemenie, heel groot en echt veel ruimte maar onderhoud is ... naja we wennen er wel aan.

Ik heb meteen kennis gemaakt op het kantoor met de stafleden en even koffie gedronken, hier hebben we ook het eerste project waar ik mee ga beginnen besproken. Hier schrijf ik volgende week wat meer over als ik er ook daadwerkelijk al geweest ben. Ik begin er in ieder geval aankomende maandag en zal er samen met 2 andere vrijwilligers naar toe gaan.

Op dit moment woon ik met 6 vrijwilligers/ stagiaires in het huis en krijg van hen dan ook meer de rondleidingen wat betreft supermarkt/ winkels/ gelegenheden enzovoort.

Dit weekend ben ik helemaal vrij en kan ik alvast een beetje wennen aan de cultuur en hoe alles geregeld is.

De eerste nacht slapen ging prima, ondanks dat in slaap vallen wel een beetje lastig is omdat je alle gedachtes en indrukken even moet verwerken maar uiteindelijk overwint de vermoeidheid het toch van de gedachtes.

Je ziet hier in Port Elizabeth dat de townships eigenlijk altijd vrij dicht bij een rijkere buurt wonen. Dit komt dan ook mede doordat de tuinman, huishoudster, en weet ik het wat nog meer eigenlijk dicht in de buurt moeten wonen omdat zij het iedere dag moeten lopen en dan zouden de afstanden weer niet te groot moeten zijn.

Voor nu laat ik rustig alles op me inwerken en probeer hier wat van het weekend te genieten. Hier regent nu al 2 dagen en daar zijn de mensen heel blij mee want er zijn nogal wat droge periodes geweest en die komen er weer aan met een gemiddelde temperatuur van rond de 40. Dus volgende week gaan we de hitte pas echt mee maken.

Maandag krijg ik naast de rondleiding op het eerste project ook contact met iemand van de PR en die gaat samen even kijken wat voor auto er gehuurd gaat worden. Regelt m'n simkaart voor Zuid-Afrika en laat mij nog even alle do's en dont's zien.

Ik heb voor nu al een pakket van 10 papieren gehad met 'regels of cultuurregels' het is maar net hoe je zien wilt hoe met mensen om te gaan in dit land en wat te kunnen verwachten en hoe ermee om te gaan.
Dus die gaan we aankomend weekend nog maar even bestuderen.

Voor vandaag is dit wel even een lang genoeg berichtje!
Leuk dat jullie me willen volgen en zo op de hoogte blijven van hoe ik het heb of wat ik doe.

Nogmaals dank ook voor de mensen die sponsoren en mij op die manier onderhouden hier in Afrika!

Een groet aan alle mensen thuis en tot de volgende keer!

  • 10 December 2016 - 18:22

    Bert En Hannie Van Ballegooijen:

    fijn dat je bent aan gekomen mathijs na zo,n lange reis,,hopen dat je gauw je thuis voelt.goed weekend,we leven met je mee
    gr van ons uit een nat en guur gameren

  • 10 December 2016 - 20:42

    Arne:

    Mooi verslag! Ik ben benieuwd naar de projecten en je avonturen de komende tijd! Succes!

  • 11 December 2016 - 14:57

    Ada Kos:

    Hoi Matthijs,
    Heel veel succes hoor, vandaag een rustig dagje en morgen begint het avontuur!
    We gaan je verslagen lezen om op de hoogte te blijven wat je zoal doet daar!
    De reis daarheen was al een heel avontuur op zich....fijn te weten dat je veilig aangekomen bent! Werkze, veel plezier en bovenal Gods zegen toegewenst !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2017

Einde in zicht!

23 Juli 2017

Aan het hart.

03 Juni 2017

Winterjas in Zuid-Afrika .....

21 April 2017

April

24 Maart 2017

Maart
Matthijs

Actief sinds 01 Nov. 2016
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 17720

Voorgaande reizen:

08 December 2016 - 20 December 2017

Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Landen bezocht: